sTatut fundacji

STATUT FUNDACJI
Sentire
 

Rozdział I

Postanowienia ogólne


§ 1
 
1. Fundacja Sentire – zwana dalej Fundacją, została ustanowiona aktem notarialnym (Repertorium A nr 14339/2023) w dniu 25 sierpnia 2023 roku sporządzonym przed notariuszem Maciejem Ciszewskim przez ks. Ryszarda Friedrich – Przełożonego Domu Zakonnego Towarzystwa Jezusowego w Jastrzębiej Górze i z tego tytułu uprawnionego do jego reprezentacji, działającego w imieniu i na rzecz tego Domu – zwanego dalej Fundatorem.
2. Fundacja działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 166) oraz niniejszego statutu.
 
§ 2
 
1. Fundacja ma osobowość prawną i działa poprzez ustanowione w statucie organy.
2. Siedziba Fundacji mieści się w Jastrzębiej Górze, gmina Władysławowo, powiat pucki, województwo pomorskie.
3. Fundacja została ustanowiona na czas nieokreślony.
4. Fundacja jest apolityczna.
§ 3
 
Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej, oraz być członkiem organizacji, w tym także międzynarodowych.
 
§ 4
1. Fundacja prowadzi księgę honorowych donatorów, która jest dodatkowo opatrzona adnotacją „Ku Pamięci”, do której wpisuje się donatorów, którzy w szczególny sposób przyczynili się do rozwoju działalności Fundacji.
2. Radzie Fundacji powierza się ustalenie, w formie pisemnej, zasad wpisywania darczyńców do tej księgi.
3. Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji.
 

Rozdział II

Cele i formy działania Fundacji

§ 5
1. Celami Fundacji są:
a) prowadzenie działalności charytatywnej, opierającej się na etyce chrześcijańskich dzieł miłosierdzia względem bliźnich,
b) prowadzenie działalności edukacyjnej, społecznej i kulturalnej,
c) promocja i organizacja wolontariatu,
d) krzewienie kultu św. Ignacego Loyoli we wszystkich możliwych przejawach,
e) działalność w zakresie kultury, sztuki, ochrony i promocji dóbr kultury oraz tradycji, ekologii i ochrony dziedzictwa przyrodniczego,
f) podtrzymywanie tradycji narodowej i regionalnej, pielęgnowanie polskości, rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturalnej,
g) pogłębianie i wspomaganie rozwoju więzi społecznych lokalnych wspólnot.
 
2. W działalności Fundacja kieruje się chrześcijańskim i ekumenicznym pojmowaniem kultu świętych, służącym powiększaniu chwały Bożej i uświęceniu wiernych.

§ 6
1. Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
a) gromadzenie materiałów dotyczących Parafii i Kościoła pod wezwaniem św. Ignacego Loyoli, Domu św. Ignacego, a w szczególności wszelkiej dokumentacji, danych historycznych i opracowań,
b) promowanie miejscowości Jastrzębia Góra poprzez udział w tworzeniu
i funkcjonowaniu odpowiedniej infrastruktury turystycznej,
c) prowadzenie placówek kulturalnych i oświatowych,
d) działalność wydawniczą, zwłaszcza promującą św. Ignacego Loyolę,
e) działalność reklamową i marketingową na rzecz Jastrzębiej Góry, Parafii pod wezwaniem św. Ignacego Loyoli oraz Domu św. Ignacego,
f) organizowanie wystaw, koncertów, spotkań, imprez, sympozjów, konkursów wiedzy
o regionie, kursów, szkoleń, prelekcji,
g) fundowanie tablic pamiątkowych,
h) podejmowanie działań na rzecz rozwoju społeczności lokalnej, ze szczególnym uwzględnieniem dbałości o zachowanie tradycji,
i) udział w tworzeniu infrastruktury mającej na celu ochronę środowiska naturalnego,
j) podejmowanie edukacji ekologicznej wśród ludności miejscowej, pielgrzymów
i turystów,
k) organizowanie pielgrzymek do miejsc związanych z życiem św. Ignacego Loyoli,
l) organizowanie akcji mających na celu promowanie regionu i jego tradycji skierowanych do turystów i wczasowiczów przyjeżdżających do Jastrzębiej Góry
i okolic,
m) organizowanie i promowanie wolontariatu.
2. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie i rozmiarach służących realizacji jej celów. W tym samym zakresie i przedmiocie Fundacja może podejmować współpracę z innymi podmiotami.
 

Rozdział III

Majątek i dochody Fundacji


§ 7
1. Majątek Fundacji stanowią: fundusz założycielski w kwocie 5.000 zł (pięć tysięcy) oraz dochody i mienie nabyte przez Fundację w toku jej działalności.
2. Na działalność gospodarczą Fundacji przeznaczona jest z funduszu założycielskiego kwota 2.000 zł (dwa tysiące).
 

§ 8
Dochodami Fundacji zwiększającymi jej majątek są w szczególności:
a) darowizny osób fizycznych i prawnych oraz organizacji krajowych i zagranicznych,
b) spadki i zapisy,
c) dotacje i subwencje oraz granty,
d) zbiórki z imprez publicznych,
e) dochody z majątku Fundacji;
f) dochody z działalności gospodarczej Fundacji;
 

§ 9
1. Majątek i dochody Fundacji są przeznaczone na realizację jej celów statutowych oraz na koszty działalności samej Fundacji.
2. Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji tylko z poszanowaniem woli spadkobierców lub donatorów.
3. Zabrania się:
a) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków jej organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie organów oraz pracownicy pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo
w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
b) przekazywania majątku Fundacji na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
c) wykorzystywania majątku Fundacji na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego Fundacji,
d) zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów Fundacji lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach innych niż rynkowe.
 
§ 10
1. W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia przyjmuje ona spadek z dobrodziejstwem inwentarza, a oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza składa Zarząd Fundacji.
2. W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
 

Rozdział IV

Organy Fundacji

 
§ 11
1. Organami Fundacji są:
a) Rada Fundacji,
b) Zarząd Fundacji.
Skład Rady Fundacji
 
§ 12 
1. Rada Fundacji jest organem stanowiącym, kontrolnym i opiniującym Fundacji.
2. Rada Fundacji składa się z trzech do siedmiu członków, powoływanych na trzyletnią kadencję, nie dotyczy to Fundatora, który jest stałym członkiem Rady Fundacji.
3. Funkcje członka Rady Fundacji można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
4. W skład Rady Fundacji z mocy niniejszego Statutu wchodzi Fundator.
5. Członków pierwszego składu Rady Fundacji jak i następnych członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje Fundator.
6. Powołując członka Rady Fundacji można określić jego szczególną funkcję w Radzie Fundacji.
7. Członek Rady Fundacji może być odwołany w każdym czasie, nie dotyczy to Fundatora, który nie może być pozbawiony członkostwa w Radzie Fundacji.
8. W szczególnie uzasadnionych przypadkach odwołanie członka Rady Fundacji i przez to pozbawienie go członkostwa w Radzie, może nastąpić w wyniku uchwały podjętej jednogłośnie przez pozostałych członków Rady Fundacji. Fundator nie może być w ten sposób pozbawiony członkostwa w Radzie Fundacji.
9. Członkostwo w Radzie Fundacji ustaje w przypadku pisemnej rezygnacji
z członkostwa, odwołania lub śmierci członka Rady Fundacji.
10. Członkowie Rady Fundacji nie mogą być członkami Zarządu Fundacji, ani pozostawać
z członkami Zarządu Fundacji w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej ani pracowniczej, a także żadnym innym stałym lub przemijającym stosunku zależności.
11. W razie powołania członka Rady Fundacji, za jego zgodą, do Zarządu Fundacji lub nawiązania przez członka Rady Fundacji stosunku pracy z Fundacją – członkostwo takiej osoby w Radzie Fundacji ulega zawieszeniu, odpowiednio na czas pełnienia tej funkcji lub trwania stosunku pracy z Fundacją, lub obowiązywania członka Rady Fundacji z Fundacją umowy o charakterze cywilnoprawnym.
12. Członkowie Rady Fundacji nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
13. Rada Fundacji wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady. Przewodniczący Rady Fundacji kieruje pracami Rady oraz zwołuje i przewodniczy zebraniom Rady Fundacji.
14. Rada Fundacji może przyznać więcej niż jeden tytuł Honorowego Członka Rady Fundacji.
15. Członkowie Rady Fundacji nie pobierają wynagrodzenia z tytułu udziału w pracach tego organu, z wyjątkiem zwrotu udokumentowanych wydatków i kosztów związanych
z uczestnictwem w pracach tego organu, w tym udokumentowanych kosztów podróży.
 
Funkcjonowanie Rady Fundacji

§ 13
1. Rada Fundacji wykonuje swą funkcję na posiedzeniach, na które zbiera się co najmniej raz w roku, z których sporządzany jest protokół.
2. Radę Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na pisemny wniosek Zarządu Fundacji lub Fundatora.
3. Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów, w razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady Fundacji.
4. Nieobecność członka Rady Fundacji, który został prawidłowo powiadomiony o posiedzeniu, nie wstrzymuje posiedzenia Rady Fundacji, ani nie wpływa na ważność podjętych uchwał.
5. Zawiadomienie o zwołaniu posiedzenia Rady Fundacji wysyła się, na wskazany
w formie dokumentowanej przez członka Rady Fundacji adres do doręczeń, listem poleconym lub przesyłką nadaną pocztą kurierską lub w inny sposób do rąk własnych członka Rady i za potwierdzeniem odbioru, tak by przesyłka ta dotarła do adresata co najmniej na siedem dni przed terminem posiedzenia Rady Fundacji. W przypadku braku możliwości doręczenia, za doręczone będzie można uznać zawiadomienie, które zostało przesłane listem poleconym na wskazany uprzednio przez adresata adres do doręczeń po jej dwukrotnym awizowaniu w odstępach siedmiodniowych, za moment doręczenia uznany zostanie czternasty dzień awizowania. Zamiast listem poleconym lub przesyłką nadaną pocztą kurierską lub w inny sposób do rąk własnych adresata zawiadomienie
o zwołaniu posiedzenia Rady Fundacji może być przesłane członkowi Rady Fundacji za pośrednictwem poczty elektronicznej (e – mail) lub przy użyciu telefonii komórkowej
w tym w formie wiadomości SMS lub MMS, jeżeli uprzednio ten członek Rady Fundacji wyraził na to zgodę w formie udokumentowanej, podając adres poczty elektronicznej (e – mail) lub numer telefonu komórkowego, na który zawiadomienie ma zostać wysłane. Za moment doręczenia uznana zostanie data i godzina otrzymania raportu doręczania wiadomości e – mail, SMS lub MMS.
W zawiadomieniu o zwołaniu posiedzenia Rady Fundacji należy oznaczyć dzień, godzinę i miejsce posiedzenia oraz porządek obrad.
6. W sprawach nie objętych porządkiem posiedzenia Rady Fundacji nie można powziąć uchwały, chyba że wszyscy członkowie Rady Fundacji są obecni na posiedzeniu, a nikt
z obecnych nie zgłosił sprzeciwu dotyczącego powzięcia uchwały.
 
Kompetencje i zadania Rady Fundacji 

§ 14 
1. Do kompetencji i zadań Rady Fundacji należą w szczególności:
a) powoływanie i odwoływanie prezesa i członków Zarządu Fundacji,
b) zatwierdzanie przedstawionych przez zarząd rocznych i wieloletnich programów działania Fundacji,
c) podejmowanie uchwał w innych sprawach przewidzianych w statucie,
d) ocena pracy Zarządu Fundacji, przyjmowanie corocznych sprawozdań lub bilansu
i udzielanie członkom Zarządu Fundacji absolutorium,
e) kontrolowanie bieżącej działalności Zarządu Fundacji;
f) wyrażanie zgody na nabywanie i zbywanie nieruchomości, ustanawianie ograniczonych praw rzeczowych na nieruchomościach, a także ich wynajem lub dzierżawę,
g) ustalanie limitu finansowego zobowiązań, których podjęcie przez Zarząd Fundacji wymaga zgody Rady Fundacji,
h) nadzór nad działalnością Fundacji,
i) podejmowanie na pisemny wniosek Zarządu Fundacji lub Fundatora decyzji
o połączeniu z inną Fundacją lub o likwidacji Fundacji.
2. Rada Fundacji w celu wykonania swych zadań jest uprawniona do:
a) żądania od Zarządu Fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji,
b) dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji,
c) dokonania zlecenia biegłemu rewidentowi wydanie opinii o sprawozdaniu finansowym Fundacji, chociażby jej działalność nie stwarzała konieczności poddania badaniu sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta.
 
 
Skład Zarządu Fundacji  

§ 15
1. Zarząd Fundacji składa się z Prezesa oraz od jednego do czterech członków powoływanych przez Radę Fundacji na trzyletnią kadencję.
2. Funkcję członka Zarządu Fundacji można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
3. Rada Fundacji powołuje Prezesa Zarządu z pośród członków Zarządu Fundacji.
4. Zarząd Fundacji w całości lub jej poszczególni członkowie mogą być odwołani przez Radę Fundacji przed upływem kadencji w drodze uchwały podjętej zwykłą większością głosów członków Rady Fundacji.
5. Członkostwo w Zarządzie Fundacji ustaje w przypadku pisemnej rezygnacji
z członkostwa, odwołania lub śmierci członka Zarządu Fundacji.
6. Członkowie Zarządu Fundacji nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
7. Co do zasady pełnienie funkcji w Zarządzie Fundacji jest nieodpłatne, natomiast odpłatne pełnienie funkcji w Zarządzie Fundacji oraz zasady wynagradzania wymagają zgody Rady Fundacji.
8. W przypadku zatrudnienia Prezesa Zarządu na podstawie umowy o pracę, funkcję pracodawcy wobec Prezesa Zarządu pełni przewodniczący Rady Fundacji.
9. Członek Zarządu Fundacji może być zatrudniony w Fundacji na podstawie umowy
o pracę lub umowy cywilnoprawnej.
10. Wynagrodzenie członka Zarządu Fundacji określa Rada Fundacji w drodze uchwały.
11. Rada Fundacji może przyznawać członkom Zarządu Fundacji okresowe nagrody.
 
Funkcjonowanie Zarządu Fundacji
 
§ 16
1. Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
2. Zarząd Fundacji podejmuje decyzje na posiedzeniach w formie uchwał – zwykłą większością głosów jego członków obecnych na posiedzeniu Zarządu. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos Prezesa Zarządu Fundacji.
3. Posiedzenia Zarządu Fundacji odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak, niż co trzy miesiące, z których sporządzany jest protokół.
4. Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes Zarządu Fundacji z własnej inicjatywy, na pisemny wniosek Rady Fundacji, Fundatora albo członka Zarządu Fundacji.
5. O posiedzeniu muszą być powiadomieni wszyscy członkowie Zarządu Fundacji.
6. Zawiadomienie o zwołaniu posiedzenia Zarządu Fundacji wysyła się, na wskazany
w formie dokumentowanej przez członka Zarządu Fundacji adres do doręczeń, listem poleconym lub przesyłką nadaną pocztą kurierską lub w inny sposób do rąk własnych członka Zarządu i za potwierdzeniem odbioru, tak by przesyłka ta dotarła do adresata co najmniej na siedem dni przed terminem posiedzenia Zarządu Fundacji.
W przypadku braku możliwości doręczenia, za doręczone będzie można uznać zawiadomienie, które zostało przesłane listem poleconym na wskazany uprzednio przez adresata adres do doręczeń po jej dwukrotnym awizowaniu w odstępach siedmiodniowych, za moment doręczenia uznany zostanie czternasty dzień awizowania. Zamiast listem poleconym lub przesyłką nadaną pocztą kurierską lub
w inny sposób do rąk własnych adresata zawiadomienie o zwołaniu posiedzenia Zarządu Fundacji może być przesłane członkowi Zarządu Fundacji za pośrednictwem poczty elektronicznej (e – mail) lub przy użyciu telefonii komórkowej w tym w formie wiadomości SMS lub MMS, jeżeli uprzednio ten członek Zarządu Fundacji wyraził na to zgodę w formie dokumentowanej, podając adres poczty elektronicznej (e – mail) lub numer telefonu komórkowego, na który zawiadomienie ma zostać wysłane. Za moment doręczenia uznana zostanie data i godzina otrzymania raportu doręczania wiadomości e – mail, SMS lub MMS.
W zawiadomieniu o zwołaniu posiedzenia Zarządu Fundacji należy oznaczyć dzień, godzinę i miejsce posiedzenia oraz porządek obrad.
7. W sprawach nie objętych porządkiem posiedzenia Zarządu Fundacji nie może powziąć uchwały, chyba że wszyscy członkowie Zarządu są obecni na posiedzeniu, a nikt
z obecnych nie zgłosił sprzeciwu dotyczącego powzięcia uchwały.
8. Nieobecność członka Zarządu Fundacji, który został prawidłowo powiadomiony o posiedzeniu, nie wstrzymuje posiedzenia Zarządu Fundacji, ani nie wpływa na ważność podjętych uchwał.
9. Uchwałę można powziąć pomimo braku formalnego zwołania posiedzenia Zarządu Fundacji, jeżeli na posiedzeniu Zarządu Fundacji obecni są wszyscy członkowie Zarządu Fundacji, a nikt z obecnych nie wniósł sprzeciwu ani co do odbycia posiedzenia, ani co do wniesienia poszczególnych spraw do porządku obrad.
10. Zarząd Fundacji może powoływać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań Fundacji.
11. Zarząd co roku, do dnia 30 czerwca, zobowiązany jest przedkładać Radzie Fundacji roczne sprawozdanie z działalności Fundacji.
 
Kompetencje i zadania Zarządu Fundacji

§ 17
1. Do kompetencji i zadań Zarządu Fundacji należy w szczególności:
a) reprezentowanie Fundacji na zewnątrz.
b) kierowanie bieżąca działalnością Fundacji,
c) przygotowanie rocznych i wieloletnich programów działania Fundacji oraz planów finansowych,
d) przygotowanie sprawozdań z działalności Fundacji,
e) realizacja uchwał Rady Fundacji,
f) podejmowanie uchwał przewidzianych w niniejszym statucie,
g) podejmowanie decyzji we wszystkich innych sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji Rady Fundacji,
h) sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji,
i) ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia pracowników Fundacji,
j) przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji,
k) występowanie do Fundatora z wnioskiem o wyrażanie zgody w sprawie zmian statutu Fundacji, połączenia z inną Fundacją oraz likwidacja Fundacji.
2. Do składania oświadczeń woli za Fundację wymagane jest łączne działanie dwóch członków Zarządu Fundacji. W sprawach ze stosunku pracy funkcję pracodawcy pełni Prezes Zarządu. W sprawach niezwiązanych z zaciąganiem zobowiązań majątkowych powyżej 1.000 (jeden tysiąc) złotych – oświadczenia woli w imieniu Fundacji może składać jednoosobowo Prezes Zarządu Fundacji.
 

Rozdział V

Działalność gospodarcza Fundacji 


§ 18
1. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie handlu, usług i przemysłu, a w szczególności w dziedzinach:
a) działalność wydawnicza; poligrafia i reprodukcja zapisanych nośników informacji,
b) handel detaliczny, z wyłączeniem sprzedaży pojazdów samochodowych i motocykli,
c) miejsca noclegowe i restauracje,
d) usługi transportowe i parkingowe,
e) działalność związana z turystyką,
f) reklama,
g) działalność związana z organizacją wystaw,
h) kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia,
i) odprowadzanie i oczyszczanie ścieków, gospodarowanie odpadami, pozostałe usługi sanitarne i pokrewne,
j) działalność związana z kulturą, rekreacją i sportem.
2. Decyzję o podjęciu działalności w poszczególnych dziedzinach podejmuje Rada Fundacji. Rada Fundacji może również wyrazić zgodę na podjęcie działalności gospodarczej
w dziedzinach innych niż wymienione w ust. 1.
3. Działalność gospodarcza może być prowadzona przez Fundację w formie wyodrębnionego organizacyjnie zakładu, na podstawie regulaminu ustalonego przez Zarząd.
 
§ 19
Fundacja prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.
 
 

Rozdział VI

Postanowienia końcowe

 
§ 20
Decyzję w sprawie zmian w Statucie podejmuje Fundator z własnej inicjatywy, na pisemny wniosek Rady Fundacji lub Zarządu Fundacji. Zmiany statutu mogą dotyczyć celów dla realizacji, których Fundacja została ustanowiona i określonych w akcie założycielskim.
 
 
§ 21
1. Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych osób
i instytucji zbieżną z jej celami.
2. Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
3. Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
 
 
§  22
1. Fundacja ulega likwidacji w razie wyczerpania środków finansowych i majątku, a także gdy Fundator uzna dalsze istnienie Fundacji za niecelowe.
2. Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Fundator z własnej inicjatywy, na pisemny wniosek Rady Fundacji lub Zarządu Fundacji. Fundatorowi przysługuje prawo wyznaczenia likwidatora.
3. Majątek pozostały po likwidacji Fundacji przekazywany jest Fundatorowi.
 
 
§  23
Statut niniejszy obowiązuje z chwilą zarejestrowania Fundacji.